سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره روانشناسی خانواده مشاورانه

این وبلاگ با هدف ترویج فرهنگ مشاوره به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیز قرار داده شده است
نظر

شما در مورد انتخاب خانواده خودتان حق هیچ نوع انتخابی را ندارید، ولی نحوه تاثیر اعضای خانواده تان بر روی شما یک موضوعی می باشد که شما در آن حق انتخاب دارید.

به منظور اینکه بتوانید بدون دریافت حمایت از طرف خانواده یک زندگی خوبی داشته باشید، باید رابطه تان را با دوستان و آشنایان خودتان افزایش دهید.

از طریق عضو شدن در باشگاه های محلی و یادگیری فعالیت های جدید، خودتان را سرگرم کنید.

در کل سعی کنید که مدت زمان کمتری را در کنار افراد منفی، که شامل اعضای خانواده تان هم می باشند، سپری کنید و در مورد رفتارهایی که قبول خواهید کرد یا قبول نخواهید کرد، یک سری محدودیت هایی را مشخص کنید.

ایجاد یک محیط اجتماعی حمایت کننده

1. به دوستانتان اعتماد کنید.


در صورتی که افراد نزدیکتان به شما آسیب زده باشند، نکته مهمی که همواره باید مد نظر داشته باشید عبارت از احتمال وجود داشتن رفتارهای مثبت و خوب در سایر افراد می باشد.

در مورد کارهایی خوبی که سایر افراد برای شما انجام داده اند، فکر کنید.

شاید نوشتن این موارد و مرور کردن آنها باعث شود که مجددا به سایر افراد اعتماد کنید. بعد از این کار، به دنبال دوستانی باشید که علایق مشترکی با شما دارند و می توانند در دستیابی به اهداف زندگی تان به شما کمک کنند.

بعد از آنکه در مورد دوستانتان یک مقدار شناخت به دست بیاورید، بیان کردن نگرانی تان در مورد اعتماد به سایر افراد می تواند یک مورد مناسبی باشد.

همچنین در صورتی که دوستانتان یا سایر افراد بخواهند که بستگان شما را ببینند، می توانید بگویید که "من مطمئن نیستم که این کار خوب باشد؛ در یک فرصت مناسب دلیل این مورد را به شما بیان خواهم کرد."

در صورتی که با خانواده تان زندگی می کنید، سعی کنید که در یک جای دیگری با دوستانتان ملاقات داشته باشید. این کار باعث خواهد شد که یک فاصله ای مابین این دو گروه ایجاد شود. همچنین شما می توانید همواره به صورت آنلاین با دوستان خودتان چت کنید و از داشتن ملاقات رو در رو با دوستانتان امتناع کنید.

2. برنامه ریزی تان به نحوی باشد که شب ها را در بیرون از خانه بمانید.

سعی کنید که به عنوان یک گروه، فعالیت های جدید و سرگرم کننده ای را با هم انجام دهید.

این تجربیات باعث خواهند شد که شما با هم ارتباط برقرار کنید و همچنین باعث خواهد شد در زمان هایی که کنار دوستانتان قرار می گیرید، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید.

در صورتی که دوستتان مشغول کارهای دیگری باشد، خودتان تنهایی برای شام خوردن یا فیلم دیدن به بیرون بروید. همچنین لذت بردن از مصاحبت کردن با دیگران هم اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که شما دارای خانواده بزرگی باشید و به حمایت شدن از طرف سایر افراد عادت کرده باشید، تشویق کردن خودتان برای انجام دادن برخی فعالیت ها به صورت مجزا یک ایده خوبی خواهد بود.

این کار منجر به ایجاد اعتماد به نفس در شما خواهد شد و به شما اثبات خواهد کرد که خودتان هم می توانید تقریبا همه کارها را به تنهایی انجام دهید.

همچنین یک سری فعالیت های تک به تک یا گروهی کوچکی انجام دهید، همانند ملاقات کردن با یک دوست در کافه یا پیاده روی کردن به همراه یک فرد دیگر.

این فعالیت ها باعث خواهند شد که آرامش بیشتری به دست بیاورید و تمرکز بیشتری بر روی مکالمه تان داشته باشید.

این کار از طریق تقویت نقاط مشترک به شما کمک خواهد کرد تا یک سری روابطی ایجاد کنید و آن را تقویت کنید؛ همچنین این فعالیت ها به شما کمک خواهند کرد تا قابل اعتماد بودن یک فردی را تشخیص دهید.

3. دعوت های صورت گرفته را بپذیرید.

در صورتی که برخی از دوستانتان از شما بخواهند که یک فعالیتی را با هم انجام دهید یا به یک کلاسی بروید، با پیشنهاد آنها موافقت کنید.

در صورتی که به دوستانتان نشان دهید که می توانند در زمان های خوب به شما دسترسی داشته باشند، احتمالا این کار باعث خواهد شد که در موقعیت های سخت هم به شما اعتماد کنند.

همچنین موافقت کردن با پیشنهادات آنها باعث خواهد شد که آنها شما را به عنوان فردی در نظر بگیرند که می توانند با آن فرد صحبت کنند و یک سری کارهای سرگرم کننده ای را به همراه آن فرد انجام دهند.

از طریق موافق کردن با پیشنهادات بیان شده، طرف مقابلتان را ترغیب به ارتباط برقرار کردن با خودتان کنید.

در صورتی که نتوانید با درخواست آنها موافقت کنید، در همان مکالمه با هم برای انجام دادن همان فعالیت (یا یک فعالیت دیگر) در یک زمان مناسب دیگری برنامه ریزی کنید تا به آنها نشان بدهید که رابطه تان با این فرد برای شما اهمیت دارد.

همچنین این بدان معناست که شما می توانید وی را به عنوان یک منبع عاطفی و مورد اعتماد در نظر بگیرید.

کارهای صورت گرفته از دوستتان را جبران کنید. در صورتی که دوستتان شما را به بیرون رفتن دعوت کرده باشد، سعی کنید که شما هم وی را به یک کار دیگری دعوت کنید.

برای مثال می توانید وی را دعوت کنید که با هم به یک رستوران جدید بروید. یا می توانید همراه با هم به خرید بروید.

همچنین مشغول نگه داشتن خودتان باعث خواهد شد که ذهنتان درگیر مسائل خانواده نباشد.

4. به باشگاه های سرگرمی ملحق شوید.

در صورتی که شما با خانواده تان زندگی کنید یا در سن مدرسه باشید، مشارکت کردن در چنین باشگاه هایی یک فرصتی را برای شما ایجاد خواهد کرد تا در بیرون از خانه، لحظات مثبت و خوبی را داشته باشید.
همچنین زمانی که بیرون از مدرسه هستید، نحوه و میزان اجتماعی شدن و گسترش دادن محیط اجتماعی خودتان در خارج از محیط خانوادگی، به خود شما بستگی دارد.

به دنبال پیدا کردن یک سری از گروه های آنلاین موجود در محل زندگی خودتان باشید که علایق و سرگرمی های مشترکی با شما دارند.

برای مثال، در صورتی که شما اسب دوست داشته باشید، سعی کنید که به یک گروه اسب سواری موجود در محل خودتان بپیوندید.

یا با مرکز سرگرمی محلی خودتان ارتباط برقرار کنید و در مورد تیم های ورزشی داخلی بزرگسالان اطلاع کسب کنید.

این نوع فعالیت ها می توانند شما را در عصر ها و آخر هفته هایی که بیکار هستید و برنامه خاصی ندارید، مشغول و سرگرم نگه دارند.

همچنین شما برای دریافت حمایت اضافی می توانید به یک گروه کلیسایی محلی ملحق شوید.

این کار برای ایجاد یک آرامش مناسب به منظور فکر کردن در مورد منافع شخصی هم مفید می باشد.

5. به منظور یادگیری موارد جدید، در کلاس های مختلفی شرکت کنید.

انسان از مدت ها قبل به این شناخت دست یافته است که انجام دادن وظایف جدید باعث می شود که ذهنش سرزنده و مشغول باشید.

با این جود، این کار از طریق تقویت کردن اعتماد به نفس شما و توانایی مربوط به حل مسئله، برای بهزیستی عاطفی شما هم مناسب خواهد بود.

به صورت آنلاین در مورد کلاس های بزرگسالان یا سالمندان ارائه شده در منطقه خودتان تحقیق کنید. یا در صورتی که یک فرد جوانی باشید، در یک سری فعالیت های سرگرم کننده که برای افراد جوان در نظر گرفته شده اند، شرکت کنید.

شرکت کردن در یک کلاس ورزشی، همانند یوگا همچنین به شما کمک می کند تا یک بدن سالم و فعالی داشته باشید.

همچنین درخواست کمک کردن از یک فرد باتجربه در این کلاسها یک روش مناسبی برای گسترش دادن محیط اجتماعی تان می باشد که در خارج از محیط خانوادگی دارید.

در صورتی که فکر می کنید اعضای خانواده تان از ماجراجویی های جدیدتان حمایت نخواهند کرد، در رابطه با این موارد با آنها بحث نکنید. شما در حین تجربه کردن موارد جدید در یک موقعیت مخاطره آمیز قرار خواهید گرفت و نیاز دارید که اظهارنظرهای مثبت و روحیه بخشی را بشنوید.

در صورتی که شما یک فرد جوانی باشید و همچنان با خانواده تان زندگی کنید، شاید برای تامین هزینه های مربوط به این تجربیات رسانه ای اضافی مجبور باشید که یک کار نیمه وقتی را انجام دهید. این موقعیت می تواند یک فرصت مناسبی برای شما باشد.

مشغول شدن به یک کار باعث خواهد شد که شما برای یک مدت زمانی دور از محیط خانواده خودتان باشید و همچنین می توانید با همکاران خودتان رابطه دوستی برقرار کنید!

6. برای موارد مختلفی داوطلب شوید.

این کار باعث خواهد شد که در یک زمان خاصی مشاهده کنید که هر فردی دارای شرایط متفاوتی می باشد. همچنین ممکن است که شما در حین داوطلبانه انجام دادن یک کاری علایق جدیدی پیدا کنید، علایقی همانند آشپزی کردن یا نقاشی کردن.

به منظور داوطلب شدن برای فعالیت هایی که در منطقه خودتان وجود دارد به صورت آنلاین جستجو کنید و به منظور کسب اطلاعات بیشتر، به صورت مستقیم با این آژانس ها ارتباط برقرار کنید.

نسبت به این موضوع مطلع باشید که داوطلب شدن در برخی گروه های خاص، همانند گروه مربوط به افرادی که با خشونت خانوادگی مواجه هستند، باعث اجبار شما برای برقراری ارتباط نزدیک تر با خانواده خواهد شد.

به جای داوطلب شدن در چنین فعالیت هایی سعی کنید در مواردی داوطلب شوید که منجر به بهبود وضعیت روانی شما می شوند و همچنین به شما کمک می کنند.


جدا شدن از یک چرخه منفی

1. یک فاصله ای مابین خودتان و بستگانتان ایجاد کنید.

در صورتی که با خانواده تان زندگی می کنید، سعی کنید از مکان های مشترک، همانند اتاق نشیمن، دوری کنید. در صورتی که به صورت مستقل زندگی می کنید، سعی کنید خانواده تان را کمتر ببینید.

از پاسخ دادن به تماس های تلفنی و پیام های متنی بیش از پیش اجتناب کنید.

از طریق ملاقات نداشتن با اعضای خانواده یا دعوت نکردن از آنها، فاصله فیزیکی بیشتری مابین خودتان و خانواده تان ایجاد کنید. شما انرژی محدودی دارید و جدا کردن افراد منفی از زندگی تان باعث خواهد شد که انرژی بیشتری را صرف افراد مثبت کنید.

در صورتی که بستگان شما دلیل فاصله ایجاد شده را از شما بپرسند، می توانید به آنها بگویید که "اخیرا برنامه من خیلی شلوغ شده است" و از آنها جدا شوید.

این نکته را در نظر داشته باشید که زمانیکه یک سری افراد به دریافت یک پاسخ خاص از شما عادت کرده باشند و به صورت ناگهانی چنین پاسخی از طرف شما بیان شود، طبیعی خواهد بود که آنها قبل از پذیرفتن این پاسختان تلاش کنند که آن را تغییر دهند. زمانیکه تلاش می کنید که یک فاصله ای را مابین خودتان و یک سری از افراد ایجاد کنید، خودتان را برای چنین فشارهایی آماده کنید.

2. گفتن "نه" را به یاد داشته باشید.

بخشی از فرآیند مربوط به ایجاد مرزها و محدودیت ها عبارت از یادگیری مواردی می باشد که دوست دارید یا دوست ندارید در مورد افراد خاصی انجام بدهید.

در صورتی که شما مجبور به نگه داشتن یک رابطه ای با یک فردی باشید، شاید خودتان بخواهید یک سری برنامه هایی را مشخص کنید.

در این صورت برنامه ریزی ها بر مبنای شرایط شما و جایی که در آن راحت هستید، صورت خواهند گرفت و همچنین مدت زمان محدودی به طول خواهند کشید.

در صورتی که اعضای خانواده تان از شما بخواهند که یک کاری را انجام بدهید که به یک نحوی برای بهزیستی تان مضر می باشد، فقط به آنها "نه" بگویید. این احساس را نداشته باشید که باید به آنها توضیح دهید، چرا که زمان شما متعلق به خودتان می باشد.

البته اگر شما با خانواده تان زندگی کنید، با قواعد و درخواست های بیشتری از طرف آنها مواجه خواهید شد.

بنابراین در حین گفتن "نه" با احتیاط عمل کنید و این پاسخ شما (در حالت امیدوارانه) جدی گرفته خواهد شد.

3. در کلاس های سرپرتی شرکت کنید.

در صورتیکه نگران نوع زندگی خانوادگی تان باشید که والدینتان ایجاد کرده اند، می توانید از طریق مشارکت کردن در کلاس های مربوط به مراقبت از کودک یا سرپرستی، ترس های خودتان را کاهش دهید و یک سری موارد مناسبی را آموزش ببینید. این مربی ها به شما نشان خواهند داد که یک سیکل خانوادگی منفی نباید تکرار شود.

همچنین آنها به شما آموزش خواهند داد که کدام یک از اقدامات سرپرستی مفید می باشند و کدام یک از آنها مضر هستند.

شما از طریق ارتباط برقرار کردن با بیمارستان محلی خودتان می توانید در مورد کلاس های سرپرستی موجود اطلاع کسب کنید.

به احتمال خیلی زیاد این بیمارستان ها یک سری کلاس هایی را در مورد موضوعات سرپرستی برگزار بکنند.

همچنین اکثر این کلاس ها برای افرادی که در آینده نزدیک پدر یا مادر خواهند شد، به صورت رایگان برگزار می شود.

4. به یک مشاور مراجعه کنید.

در صورتی که به مدرسه می روید، می توانید به مشاور مدرسه تان مراجعه کنید؛ معمولا این مشاوره به صورت رایگان در دسترس می باشد.

در برخی مواقع دسترسی داشتن به یک فرد بدون تعصب برای شنیدن نگرانی هایتان می تواند برای شما مفید باشد.

در صورتی که شما مدلبندی روابط خودتان با والدینتان باشید، می توانید به یک مشاور ارتباطات مراجعه کنید.

تعداد جلسات شما با مشاور به دلخواه شما خواهد بود. همچنین شما می توانید به صورت مجزا یا به همراه همسر خودتان به مشاوره مراجعه کنید

بحث کردن در مورد سابقه خانوادگی تان با یک مشاور نشان خواهد داد که عامل ایجاد روابط منفی یا مشکل زا شما نمی باشید. شما فقط در قبال انتخاب ها و اقدامات خودتان مسول هستید.

همچنین کتاب های مناسبی در این حوزه وجود دارند که نحوه مشخص کردن و اعمال کردن محدودیت ها مناسب و ایجاد روابط سالم تر را به شما آموزش می دهند. همچنین شما می توانید به گروه های حمایت کننده ملحق شوید.